©

Redactie

Inloggen

Lost your password?

Honderdduizenden Nederlanders verlaten Facebook
Gepost door  redactie redactie Gepostop  02-02-2019 17:27 02-02-2019 17:27 504  keer gelezen 504 keer gelezen  0 reacties0 reacties News News
printer
NewsONDERZOEK
Voor het eerst sinds haar oprichting daalt het aantal Nederlandse Facebookgebruikers, en fors. In probleemjaar 2018 liepen maar liefst 640.000 Facebookers weg, blijkt vandaag uit het grootste Nederlandse social media-onderzoek. Grofweg de helft vertrekt vanwege gebrek aan vertrouwen. ‘Dit is ongekend’.

Niels Klaassen


Het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom dat vandaag uitkomt bevat slecht nieuws voor Facebook. Het platform beleefde in 2018 een beroerd jaar met datalekken en schandalen over nepnieuws. En dat laat gebruikers bepaald niet koud, blijkt uit de peiling onder ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. Het platform telt nog altijd 10,1 miljoen gebruikers, maar dat waren er een jaar eerder 640.000 meer.

,,Het gaat ongekend hard’’, zegt onderzoeker Hans Hoekstra van Newcom. ,,Gebrek aan vertrouwen blijkt echt een belangrijke reden om af te haken, grofweg de helft van de vertrekkers doet dat vanwege wantrouwen over het platform, teveel aan nepnieuws of de privacyproblemen. En het tempo van de daling is opvallend, onder jongeren gaat het nu heel erg hard: in 2016 zat nog bijna zeven op de tien tieners op Facebook, nu is dat nog maar 30 procent.’’

Het aantal dagelijks actieve Facebookgebruikers neemt eveneens af, van 7,6 miljoen vorig jaar tot 6,8 miljoen nu (min tien procent). Twitter levert ook in, maar veel andere social media zien juist groei. Vooral Instagram gaat als een komeet: het op foto’s en video’s gerichte platform telt nu 4,9 miljoen gebruikers, een vijfde meer dan het jaar ervoor.

Troost voor Facebook-CEO Mark Zuckerberg: Whatsapp (bijna 12 miljoen gebruikers) en Instagram horen óók bij zijn concern. En wereldwijd stijgt het aantal Facebookgebruikers ook nog, naar inmiddels bijna 2,3 miljard. ,,Dus de machtspositie is enorm’’, zegt Hoekstra.

Toch is het zorgwekkend dat het vlaggenschip in een land als Nederland zo snel zoveel inlevert, denkt Hoekstra: ,,Ze verdienen door gebruikers aan zich te binden, adverteerders betalen voor het bereik. Dus om aantrekkelijk te blijven is er echt veel werk aan de winkel.’’

Facebook publiceert zelf geen gebruikersaantallen per land in de EU. Newcom peilde ruim 7000 Nederlanders in de eerste weken van het jaar. De absolute aantallen gebruikers en vertrekkers in het onderzoek zijn geprojecteerd op basis van CBS-gegevens over bevolkingssamenstelling en internetgebruik.

Link
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.